Povratak Sava grad 258
MOST GRADIŠKA NA SAVI: Hrvatske ceste gradnju povjerile Đuri Đakoviću, Zagreb-Montaži i Integralu

U Hrvatskim cestama odlučili su se posao izgradnje mosta Gradiška na Savi povjeriti zajednici ponuđača koju čine Integral inženjering iz BiH te hrvatske tvrtke Đuro Đaković Montaža i Zagreb-Montaža. Za taj posao procijenjene vrijednosti od 30 milijuna eura (bez PDV-a) stigle su tri ponude. Odabrani konzorcij dao je najnižu - 19,5 milijuna eura (bez PDV-a). Konkurirali su im konzorcij Heringa iz BiH i srbijanske Mostogradnje čija je ponuda iznosila 33,2 milijuna eura te talijanski konzorcij koji čine ICM i Maeg Construzioni s ponudom od 36,9 milijuna eura.

No za ovu treću ponudu ocijenjeno je kako je neprihvatljiva "jer prelazi planirana sredstva naručitelja za tu nabavu." Ponuda BiH-srbijanskih partnera isključena je jer je utvrđeno kako srbijanska tvrtka ima nepodmirene porezne obveze.


Odbijeni imaju pravo na žalbu Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave pa stoga u ovom trenutku iz Hrvatskih cesta nisu željeli posebno komentirati ovaj izbor. Rekli su da će se službeno oglasiti onog trenutka kada odabranog izvođača - uvedu u posao.


Sada je izvjesno kako će gradnja ovog mosta koji će povezati mrežu autocesta u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini početi na jesen. Most je dobio na značaju nakon što je praktički dovršena dionica autoceste s bosanskohercegovačke strane Save preko Banje Luke do Doboja, ali i do Gradiške, pa se njegovom gradnjom značajno skraćuje putovanje iz smjera Zagreba prema središnjem dijelu BiH i njezinom glavnom gradu.


Dvije države, a domaćem Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture dodijeljena je uloga koordinatora projekta, prethodno su se usuglasile kako će dijeliti troškove ove investicije u podjednakim omjerima. Hrvatska mora sagraditi i priključnu prometnicu do autoceste Zagreb - Lipovac, dugu oko devet kilometara, za što je potrebno do 70 milijuna eura dodatnih sredstava.


U tehničkom smislu, most je u gabaritima dužine 462 i širine 22,6 metara. Imat će četiri prometna traka od kojih će svaki biti širok 3,75 metara.
Glavni rasponski sklop preko rijeke i poplavnog dijela obale je čelični sandučasti nosač s tri raspona od kojih je onaj središnji, preko plovnog korita rijeke Save, dug 170 metara. Minimalna širina plovnog gabarita ispod mosta je 91 metar. Stupovi središnjeg sklopa su puni, armiranobetonski, visine 13, odnosno 18 metara. Temeljenje će biti na pilotima. Kad novi most bude sagrađen, a to bi moglo biti za tri godine, promet više neće ići kroz centar Gradiške. Procjenjuje se da će za desetak godina preko novog mosta prelaziti čak 28 tisuća vozila dnevno, a značajno će se skratiti i vrijeme čekanja na prelazak granice između BiH i Hrvatske.

.....

MOST KOD SVILAJA GOTOV UJESEN

U isto vrijeme na Savi, nizvodno, gradi se i most kod Svilaja, ali kroz investicijski ciklus Hrvatskih autocesta. Krajem kalendarske zime preko rijeke je spojena konstrukcija prvog od dvaju kolnika mosta. Most Svilaj dugačak je 660 metara i visok 18 metara od rijeke Save. Vrijednost mu je 22,3 milijuna eura i on je među najvažnijim aktualnim infrastrukturnim projektima u Hrvatskoj. Ovaj je objekt sastavni dio međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora 5C i trebao bi biti gotov najesen. Njegovim završetkom ovaj koridor u Hrvatskoj bit će u punom profilu autoceste u dužini od 59 kilometara. Izgradnja i ovog mosta povjerena je konzorciju izvođača koji čini po jedna hrvatska i jedna bosansko-hercegovačka tvrtka. Investicijski ciklus mostogradnje na hrvatskom kontinentalnom istoku zaključuju radovi na autocesti kroz Baranju, do Belog Manastira. Ondje su sada u tijeku radovi na gradnji mosta Halasica te još nekoliko, tehnički, manje zahtjevnih nadvožnjaka i putnih prijelaza.