U Osječko-baranjskoj županiji u tijeku je tako obnova i gradnja cestovne infrastrukture u vrijednosti od oko 750 milijuna kuna.
Osječko-baranjska županija zadnjih godina među rijetkim je županijama koja ima privilegij da u gradnju nove cestovne infrastrukture na njezinom području sudjeluje država kroz Hrvatske autoceste i Hrvatske ceste, a da raspoloživim sredstvima u gradnji prometnica sudjeluje i lokalna samouprava. U pravilu je riječ o sredstvima iz županijskog proračuna i proračuna Grada Osijeka. U Osječko-baranjskoj županiji u tijeku je tako obnova i gradnja cestovne infrastrukture u vrijednosti od oko 750 milijuna kuna.
Dolazak do granice
Ova, 2022., bit će godina koja će definitivno nagovijestiti konačan završetak gradnje autoceste Slavonika, kao dijela koridora 5 C. Naime, za očekivati je kako će u idućih šest mjeseci biti dovršena, pa i puštena u promet nova dionica autoceste i to od Osijeka do Belog Manastira. U mrežu domaćih autocesta bit će tako uključen i novi most preko Drave na toj dionici, nakon Pelješkog mosta svakako građevinski najzahtjevniji i najljepši most u Hrvatskoj. O ovoj dionici dosta se kroz godine pisalo, a u jednom trenutku ta je dionica trebala biti preprojektirana u “običnu” brzu cestu, ali je snažnim lobiranjem lokalne vlasti ipak odlučeno da ostane po starom. Gradnja poddionice koja je pred svojim krajem, od mosta Halasica do čvora Beli Manastir, vrijedna 443 milijuna kuna (bez PDV-a), projekt se financira sredstvima Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD), i Hrvatske banke za obnovu i razvoj (HBOR).
Potom još ostaje na tom koridoru doći do granice s Mađarskom, što je najavljeno do kraja 2023. godine. Spomenimo kako će 2021. godina biti zabilježena po tome što je u svom južnom kraku Slavonika dovedena do kraja, u promet prema Bosni i Hercegovini pušten je granični prijelaz i most Svilaj preko Save.
Kada je riječ o autocestama, najavljuje se i uvođenje novog sustava naplate, u HAC-u su u više navrata govorili kako je to stvar političke odluke Vlade RH, a na njima je provedba. Ipak, izvjesno je kako se počelo s uvođenjem beskontaktne naplate, bez posredovanja blagajnika na pojedinim manjim čvorištima, pa je to uvedeno na čvorištu Spačva (A3), a najava je kako će i u taj režim ući i naplata na Slavonici, na ulazu za Osijek kod Čepina.
Kada su u pitanju investicije Hrvatskih cesta, tvrtki koja skrbi o državnim cestama, u tijeku je veliko ulaganje u rekonstrukciju prometnice D213 na dionici od Osijeka do Erduta, odnosno do granice s Republikom Srbijom. U tijeku su radovi na rekonstrukciji na potezu od raskrižja Nemetin do (budućeg) kružnog raskrižja Aljmaš. Vrijednost radova na ovoj dionici u dužini od 12,3 kilometra nepunih je 72 milijuna kuna. No, ovo je prva faza rekonstrukcije, ona se u drugoj fazi nastavlja do križanja za Dalj, a u posljednjoj fazi i do graničnog prijelaza Erdut. Ukupna dužina rekonstrukcije iznosit će 22,5 kilometara, uz ukupnu vrijednost od 120 milijuna kuna.
Osječki podvožnjak
Nešto sjevernije gradi se obilaznica kod Belog Manastira, u duljini od 3,2 kilometra, koja je vrijedna 84 milijuna kuna. Po njezinom završetku, također sredinom ove godine, svi gradovi u Osječko-baranjskoj županiji, ako Valpovo i Belišće uzmemo kao jednu cjelinu, imaju svoje obilaznice. Do ljeta se očekuje i normalizacija odvijanja prometa na državnoj cesti koja prolazi kroz naselja Normanci, Topoline, Cret, Bizovac i Samatovci, na kojoj se u prokle dvije godine radilo etapno.
Naposljetku, za mrežu županijskih i lokalnih cesta (što obuhvaća projektiranje, gradnju i modernizaciju), u proračunu Osječko-baranjske županije za ovu godinu planirano je 22 milijuna kuna. Ove godine dovršit će se rekonstrukcije ceste na dionici Popovac - Kamenac, u Dražu će biti dovršena gradnja novog mosta s pristupnim cestama, kroz Paučje će se rekonstruirati dio ceste. U ovoj godini, s planom završetka iduće godine, počet će se raditi na još šest prometnica, dvije kategorizirane kao županijske te četiri kao lokalne. Ipak, najveći projekt lokalne cestovne infrastrukture koji će se ove godine zahuktati, a bit će dovršen 2023. godine, gradnja je podvožnjaka na južnom cestovnom ulazu u Osijek.
Koliko su za Osječko-baranjsku županiju značajne investicije u promet, kao pretpostavka za daljnji razvoj gospodarskih aktivnosti i za razvoj kontinentalnog turizma, dokazuje i to što se uz ceste istovremeno značajno ulaže i u infrastrukturu u segmentima željezničkog, riječnog i zračnog prijevoza.
......
izvor: Glas Slavonije, autor Dario Kuštro