Novosti

REPORTAŽA: Čudo iznad Cetine

"Popeli smo se iznad kanjona i ostali bez daha, inženjer nam je objasnio kako je ovo uopće moguće... " piše novinarka Slobodne Dalmacije

Zadivljujuće, fascinantno, nevjerojatno, nesvakidašnje, ali i s dozom straha – prvi je dojam "izlaska" iz rupe tunela Omiš, onog s istočne strane rijeke Cetine, iz kojega sada već "izlazi" 36 metara mosta prema drugom, zapadnom tunelu Komorjak!

 

 

Teško je opisati, prenijeti na papir osjećaje dok se nalazite nad kanjonom Cetine, gore nebu pod oblake, na posloženim "mrežama" koje čine gradilišta budućeg mosta koji će spajati omišku zaobilaznicu s dva tunela i tako do kraja godine omogućiti rasterećenje cestovnog prometa kroz centar "gusarskoga" grada, piše Slobodna Dalmacija.

 

 

No, vratimo se na sam dojam. Nakon prolaska kroz dva istočna tunela, prvi kraći, drugi dulji oko kilometra, nazvan Omiš, pa ulazak na gradilište, gdje na propuhu rade "meštri" od mosta, čeka vas "barijera" od čelika.

 

Prvi u Hrvatskoj

 

Dijelovi "premosnice" preko rijeke, prvog mosta koji se u Hrvatskoj gradi po sistemu pogurivanja, odnosno konzolnom montažom u cjelokupnoj dužini od 216 metara.

 

Jel' uša'? Pazi na tu stranu. Vidi jel' konzola dobro stoji? Mate, krilo te čeka za varenje... - kroz buku radnih strojeva odzvanja ovakva i slična komunikacija među radnicima koji "slažu" komad po komad i guraju dio po dio velebnog mosta preko rijeke Cetine, nekih 600 metara uzvodno od njezina ušća kod Omiša. Od starog mosta koji je nad samom rijekom.

 

 

A ovaj novi nalazi se na više od 70 metara nadmorske visine, u klisuri građen...

 

I kada prođete sve prepreke koje čine jedno gradilište - grede, potpornje, skale, željezne cijevi, brojne strojeve, alate... iziđete na čeličnu mrežu s pogledom prema dnu, sivom kamenju ispod vas i prema rijeci Cetini omeđenoj bujnim zelenilom, dok iznad vas "viri" most!

 

Dok ga na drugoj strani čeka "crni" otvor novog tunela...

 

 

- Evo je 36 metara vani izvan tunelske cijevi. Ukupno je do sada napravljeno 84 metra mosta, u tunelskom portalu je ostatak mosta - ulogu našeg vodiča ima Tomislav Cvetko, predstavnik Hrvatskih cesta, naručitelja ove impozantne investicije od 174 milijuna kuna, koji nam kazuje kako su do sada "složene", odnosno montirane i zavarene čelične sekcije od E1 do E7.

 

Sveukupne težine od 448 tona, što je 35 posto ukupne mase budućeg mosta preko Cetine.

 

Inače, zadnji montirani segment je taj E7, težak "samo" 94 tone!

 

I dok stojite na toj željeznoj mreži, gledate rijeku ispod te komad mosta poviše glave, nije vam baš ni jasno kako se to uopće može napraviti, kako se to slaže most dug 216 metara.

 

Rijeka ispod, most iznad...

 

- Segment po segment, gura se dio po dio. Sekcija je duga 12 metara, a ti elementi od čelika rade se u Italiji. Srećom, već smo imali dogovore za isporuku čelika pa nećemo imati problema s tom sirovinom zbog rata u Ukrajini - kazuje nam dalje Cvetko, dok uz rub ograde gledamo most iznad sebe

 

Tih 36 metara koji "vire" nastavljat će se s ove strane gurati do polovice mosta, a onda će se cijeli posao prebaciti na sjever, u portal tunela Komorjak. Gdje će opet sve iznova, na novo slaganje elemenata.

 

Točno će po 32 metra čelika biti usječeno u portalu i jednog i drugog tunela, s jedne strane će se gurnuti 76 metara do sredine mosta nad rijekom, a ista brojka metara bit će izgurana i s druge strane, iz drugog tunela.

 

.....

 

Izvor: Jutarnji list, Hanza Media

 

Piše:Sandra Barčot

 

Foto: Tom Dubravec/ Cropix