Povratak Pelje%c5%a1ki+most tehnika izgranje
Tehnika gradnje Pelješkog mosta

Kako će se graditi Pelješki most: prvi stupovi već za deset mjeseci, promet kreće 2022.

piše: Krešimir Žabec

Predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić i opunomoćeni predstavnik konzorcija China Road and Bridge Corporation Zahang Xiaoyuan potpisali su u Dubrovniku 2,08 milijardi kuna vrijedan ugovor o gradnji mosta Pelješac s pristupnim cestama. Nakon što je stavio potpis na ugovor, Škorić je ustvrdio da je Pelješki most “jedan od građevinskih pothvata koji će obilježiti našu generaciju”.

Premijer Andrej Plenković, koji je prisustvovao potpisivanju, poručio je da je ovo “strateški projekt za Hrvatsku, kojim će hrvatsko kopno postati jedinstveno, a jug zemlje cestovno integriran s ostatkom države”. “Most će ostati trajni simbol dodatne vrijednosti hrvatskog članstva u Europskoj uniji”, istaknuo je premijer.

Ministar prometa Oleg Butković je ustvrdio da će ovaj put ugovor biti realiziran te da će za 36 mjeseci most biti sagrađen. On je podsjetio da je Pelješki most prva od četiri faze projekta “Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom” te je izrazio nadu da će cijeli projekt biti gotov do 2022. godine.

Europska unija projekt sufinancira sa 357 milijuna eura, odnosno sa 85 posto prihvatljivih troškova. Ukupna vrijednost projekta cestovnog povezivanja juga Dalmacije viša je od 526 milijuna eura, od čega su prihvatljivi troškovi nešto veći od 420 milijuna eura.

U ovom trenutku u tijeku natječaj za 480 milijuna kuna vrijednu drugu fazu, a do kraja godine ići će natječaji za treću i četvrtu fazu. Nakon ugovora o gradnji mosta Josip Škorić je potpisao i važan u govor o nadzoru radova s predsjednikom Uprave IGH Oliverom Kumrićem.

Prvih mjeseci ne treba očekivati velike građevinske zahvate na samoj lokaciji mosta. Prema tvrdnjama naših sugovornika zbog promjene rastera stupova mosta izvođač najprije mora napraviti izvedbeni projekt za gradnju četiriju stupova. Prema navodima u glavnom projektu za izradu izvedbenog projekta potrebno je obaviti 14 dodatnih ispitnih bušotina dužine 14 do 103 metra. Tako će se definirati točna dužina pojedinačnih pilota na stupnim mjestima tri, pet, osam i deset.

“To neće imati nikakvih posljedica u pogledu broja pilota ili koncepta temeljenja”, stoji u tekstu glavnog projekta. Za ova ispitivanja na gradilištu će biti specijalna “bušilica” kojom će se ispitivati podmorsko tlo. Prema procjenama, izvedbeni bi projekt trebao biti završen za oko šest mjeseci. Na samom gradilištu ne očekuju se vidljivi dijelovi mosta barem deset mjeseci od početka radova.

Prvi dijelovi mosta iz mora će izaći deset mjeseci nakon početka radova. Za godinu i pol bit će prvi piloni, dva stupa i rasponska konstrukcija - više puta je rekao Marijan Pipenbaher, glavni projektant mosta, koji je jučer također bio na potpisivanju ugovora. U prvih nekoliko mjeseci može se očekivati tek rušenje dvaju stupova mosta koji su napravljeni prije deset godina i sada se ne uklapaju u preprojektirani projekt. Također se može očekivati da će na nekoj izdvojenoj lokaciji započeti radovi na čeličnoj konstrukciji. Gdje će se to raditi, stvar je kineskog izvođača. Hrvatske ceste kao investitor ni na koji način ne mogu uvjetovati izvođaču gdje će obavljati te radove - u Kini, Hrvatskoj ili na nekoj trećoj lokaciji.

Na mjesto montaže dolazi ploveća dizalica kojom se postavljaju elementi trase mosta

Prvi korak

Također im se ne može uvjetovati angažiranje domaće građevinske operative. Prema Zakonu o javnoj nabavi, domaće izvođače mogu angažirati do najviše 30 posto od vrijednosti radova. Iako se već mjesecima govori o kontaktima predstavnika kineskog konzorcija s domaćim građevinskim kompanijama i brodogradilištima, konkretnih informacija o angažmanu domaćih podizvođača još nema.

Prema planu projektanta, na samo gradilište prvo bi trebala doći plovna dizalica te na stupu broj četiri, gdje se radi temelj mosta, i na mjestu stupa broj šest, gdje se najduži piloni zabijaju u čvrstu stijenu, započeti rad na testnim pilonima. Potom će se zabijati piloni na mjestu stupova broj pet i šest te sedam, osam, devet i deset. Slijedi izrada temelja stupa i pilona. Potom se zabetoniraju stupovi i piloni.

Uz pomoć plovećih dizalica i barži međusobno se spajaju rasponske konstrukcije mosta u jednu cjelinu

Morskim će se putem dovoziti segmenti i čelične rasponske konstrukcije, tjedno po 48 metara. Segmenti će se podizati kranom i variti na već završeni dio čelične konstrukcije. Pristupni dijelovi mosta s kopnene i pelješke strane, dva puta po 300 metara, radili bi se usporedno.

Nakon postavljanja rasponskih konstrukcija slijedi međusobno spajanje trupa mosta

.......

izvor: Novac.hr