Županijske i lokalne ceste čine čak 68 posto svih javnih cesta u Republici Hrvatskoj. Sredstva koja su na raspolaganju za te prometnice dostatna su za postizanje svega 50 posto željenog standarda redovnog održavanja
Županijske i lokalne ceste čine čak 68 posto svih javnih cesta u Republici Hrvatskoj, što ih čini ključnim dijelom prometne infrastrukture. Istovremeno, sredstva koja su na raspolaganju za te prometnice dostatna su za postizanje svega 50 posto željenog standarda redovnog održavanja, poručeno je sa sastanka Vlade RH sa županima u Varaždinu.
Županijske i lokalne ceste su od 1997. pod upravljanjem županijskih uprava za ceste (ŽUC), koje su ih preuzele u trenutku kad je više od polovice mreže bilo u lošem stanju s potrebom nužnog saniranja kroz izvanredno održavanje i rekonstrukciju. Tada preuzeta mreža prometnica bila je većinom bez projektne dokumentacije i sustava odvodnje. Daljnja rekonstrukcija županijskih i lokalnih prometnica je nužna, ali i teško ostvariva s trenutačno raspoloživim financijskim sredstvima, složili su se župani i resorni ministar Oleg Butković.
Nakon razdoblja intenzivne izgradnje autocesta i obnove državnih cesta, potrebno je okrenuti se obnovi mreže županijskih i lokalnih cesta, poručeno je sa sastanka. Tek tako će dosad izgrađeno dobiti pravi smisao kao gospodarski cestovni krvotok. To znači da je potrebno povećati ulaganje u mrežu županijskih i lokalnih cesta za 120 posto.
- Svako daljnje odgađanje u znatnoj mjeri umanjuje racionalnost i vodi u zanemarivanje ove, po nama životno važne, infrastrukture. Županijske uprave za ceste najracionalniji su upravitelji javnih cesta, a u njih je nužno ulagati kako bi se povećala kvaliteta života, s naglaskom na sigurnost naših stanovnika, ali i na razvoj poduzetništva, turizma kao i gospodarstva općenito, poručio je župan Zadarske županije Božidar Longin.
Ključni prihod ŽUC-eva čine osnovne naknade za ceste, a one se nisu se mijenjale od 2003. godine. Postojeća raspoloživa sredstva dostatna su za održavanje svega 70 posto duljine i 45 posto vrijednosti javnih cesta. Također, u odnosu na Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste, u županijskim upravama za ceste zaposleno je najmanje ljudi te su rashodi upravljanja najniži. Tako primjerice, u županijskim upravama za ceste jedna zaposlena osoba odgovorna je za 92,3 km ceste. Istovremeno, u Hrvatskim cestama jedna osoba brine o 15,9 km ceste, a u Hrvatskim autocestama jedan zaposlenik odgovara za samo 3,4 km ceste.
Predsjednik Hrvatske zajednice županija i šibensko-kninski župan Goran Pauk poručio je kako je unaprjeđenje gospodarenja mrežom županijskih i lokalnih cesta ključno za razvoj lokalnih zajednica.
- Županijske i lokalne ceste predstavljaju prometni krvotok jer dolaze do svakog stanovnika županije. Cijene radova i održavanja su narasle, a zakonskim izmjenama 2016. godine županijske uprave za ceste ostale su bez dijela naknade za ceste koja je nužna za modernizaciju i podizanje sigurnosti, naglasio je Pauk.